Cursuri postuniversitare de perfectionare
Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei din cadrul Universitatii Babes-Bolyai Cluj-Napoca, in colaborare cu Centrul de Educatie si Psihologie Aplicata si Centrul "Expert", va ofera urmatoarele cursuri postuniversitare de perfectionare:
  1. CONSILIERE SI ORIENTARE
  2. PROFILE ATIPICE DE DEZVOLTARE
  3. PSIHOLOGIE JUDICIARA (actualizat 2009/2010)
  4. EDUCATIE PENTRU SANATATE
  5. MAGISTER - DEZVOLTARE, CONSILIERE ŞI ORIENTARE (actualizat 2009)
BUCURESTI
Universitatea Bucuresti
Facultatea de psihologie si stiintele educatiei

Bd. Iuliu Maniu 1-3, corp A, etaj 5, Bucuresti
Tel: +021-410 27 40; Fax: +021-411 68 90
http://www.unibuc.ro


IASI
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza"
Facultatea de Psihologie si stiinte ale Educatiei

Str. Toma Cozma, nr. 11 Iasi, 6600 Romania
Tel: +40 (232) 201028
Fax: +40 (232) 201128
http://www.uaic.ro/


TIMISOARA
Universitatea de Vest din Timisoara
Faculatea de sociologie si psihologie
Bv. Vasile Parvan nr. 4, 1900 Timisoara
telefon +40 256 190770, +40 256 190638
fax +40 256 190770
http://www.uvt.ro/


CLUJ
Universitatea Babes-Bolyai Cluj-Napoca
Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei

Str.Gh. Bilascu Nr.24, 3400 Cluj Napoca;
Telefon: +40-264-405337
Fax:+40-264-190995
http://www.ubbcluj.ro/


CONSTANTA
Universitatea "Ovidius" Constanta
Deparatmenul Psihologie

B-dul Mamaia nr. 124, Constanta, 8700;
Tel. (40) (41) 618372, 511512, 614576, 511000
Fax. (40) (41) 618372, 619040, 511512
http://www.univ-ovidius.ro/


ORADEA
Universitatea din Oradea

3700 Oradea, Romania
str. Armatei Romane 5
telefon: +40-259-432830
fax: +40-259-432789
http://www.uoradea.ro/
BabyRo_small_logo00.gif.png
http://www.e-psiho.ro/cauta-psiholog/cauta_job.htmlnr. Denumire Oras Firma 1 Operatori de interviu (Toata tara) Bucuresti Lighthouse Marketing Quant SRL detalii 2 Voluntar Bucuresti Organizatia pentru Copii si Adulti cu Nevoi Speciale "Trebuie!" detalii 3 Psiholog/ terapeut ocupational Bucuresti Fundatia Motivation detalii 4 Selectionare de tineri formatori pentru drepturile omului Bucuresti Asistenta si Programe pentru Dezvoltare Durabila - Agenda 21 detalii http://www.e-psiho.ro/cauta-psiholog/cauta_job.html


Cauta in 7 locuri de munca psihologie in iasi in 2010

Companie: Nedeclarat

Resurse umane / Psihologie, Educatie/Training

Descrierea postului: Identificarea unor noi canale de recrutare si dezvoltarea celor existente; Redactarea si postarea anunturilor de recrutare; Identificarea si selectarea potentialilor candidati; Contactarea candidatilor si sustinerea interviurilor; Transmiterea feedback-ului candidatilor particip


Job indexat la data de 2010-05-22

Companie: Nedeclarat

Publicitate/PR, Resurse umane / Psihologie, Software/Tehnologii, Secretariat/Administrativ, Serviciu clienti full-time , part-time

Descrierea postului: Avem nevoie de mai multe persoane in toata tara pentru promovarea online a produselor noastre si a sitelui nostru. Deoarece dezvoltam o serie de proiecte online avem nevoie alaturi de partenerii nostri din toata tara si de persoane de un nivel mai avansat in industria IT. Angaja


Job indexat la data de 2010-05-22

Companie: 3P FRIGOGLASS

Finante/Contabilitate, Resurse umane / Psihologie

Descrierea firmei: 3P Frigoglass SRL cu sediul in Iasi este o companie producatoare de subansamble pentru echipamente frigorifice industriale si ambalaje din mase plastice. ÃŽnfiintata in 1993, compania face parte din Grupul Frigoglass, corporatie multinationala cu sediul in Grecia specializata in


Job indexat la data de 2010-05-25

Companie: URSUS Breweries

Resurse umane / Psihologie, Vanzari, Educatie/Training


Job indexat la data de 2010-06-01

Companie: LUGERA & MAKLER SRL

Administratie, HumanResources, Psihologie full-time Salar: nespecificat

CANDIDATUL IDEAL: Cunoaste si stapaneste legislatia in domeniul administrarii de personal; Minim 2 ani experienta in domeniu; Bune cunostinte de operare PC; Capacitati organizatorice si atentie distributiva; Bune abilitati de comunicare; Atestat de inspector resurse umane - obligatoriu; Limba engl


Job indexat la data de 2010-05-18

Companie: 3P FRIGOGLASS

Finante/Contabilitate, Resurse umane / Psihologie

Descrierea firmei: 3P Frigoglass SRL cu sediul in Iasi este o companie producatoare de subansamble pentru echipamente frigorifice industriale si ambalaje din mase plastice. ÃŽnfiintata in 1993, compania face parte din Grupul Frigoglass, corporatie multinationala cu sediul in Grecia specializata in


Job indexat la data de 2010-06-01

Companie: Lugera and Makler SRL

Altele, Finante/Contabilitate, Resurse umane / Psihologie, Management/Consultanta, Secretariat/Administrativ full-time

Descrierea firmei: ...Lugera & Makler, can I help you? ...enthusiastic and gregarious! ...helpful and present! ...young and smart! ...ah, almost forgot: also good-looking!... This is in a nutshell the Lugera & Makler team in Romania. Like our colleagues in the Netherlands, the Czech Republic, Armen


Job indexat la data de 2010-05-19
...



 
INTERNATIONAL HEALTHCARE SYSTEMS, companie furnizoare de servicii medicale de 
dializa, angajeaza in Galati, psiholog in specialitatea psihologie clinica.
Postul este full time.



CANDIDATUL IDEAL:
- Absolvent de Psihologie

- Competenta in psihologie clinica
- Pregatire postuniversitara in aria de competenta (master, etc)

- Experienta anterioara in domeniu constituie un avantaj
- Excelente abilitati de comunicare si relationare
- Proactivitate
- Cunoasterea limbii engleze

RESPONSABILITATI:
-
Investigarea psiho-sociala a bolnavilor aflati in program de
substitutie renala prin dializa si psihodiagnoza tulburarilor psihice
si a altor conditii de patologie care implica in etiopatogeneza
mecanisme psihologice;

-
Evaluare cognitiva, subiectiv-emotionala, comportamentala si
neuropsihologica. Evaluarea personalitătii si a mecanismelor de coping.


- Intocmirea fisei psihologice a fiecarui bolnav dializat si monitorizarea
acestuia prin examinari psihologice periodice;

-
Educatie pentru sanatate, promovarea sanatatii si a unui stil de viata
sanatos, cu accent pe adaptarea bolnavului la noul stil de viata.

-
Consiliere si terapie suportiva cu scopul reducerii distresului
emotional generat de initierea tratamentului de supleere renala, cu
scopul creşterii aderentei la tratament si modificarii stilului de
viata.

-
La nevoie, consilierea familiilor pacientilor dializati in vederea
implicarii, alaturi de echipa medicala, in procesul de reabilitare si
reinsertie familiala si sociala a bolnavului dializat

- Monitorizarea relatiilor dintre personalul medical si pacienti - managementul
conflictului, mediere, negociere

-
Implicare in aplicarea standardului ISO 9001 si sistemului de
management al calitatii in centrul de dializa si respectarea
procedurilor acestuia, in special prin generarea corecta a rapoartelor
de neconformitate.

CV-urile sunt asteptate la evydehel...@gmail.com





Companie: Sc Santech Systems Srl

Altele, Resurse umane

pe care o angajam psiholog in cadrul organizatiei noastre, va beneficia de: - pachet salarial motivant; - decontarea cheltuielilor de cazare; - bonuri de masa; - mediu de lucru elitist; - posibilitatea promovarii in functie, conform performantelor obtinute.Detalii Companie:Consultanta - oferita de


Job indexat la data de 2010-05-28

Companie: Nedeclarat

Resurse umane / Psihologie

Descrierea postului: Agentie de recrutare si plasare personal Bucuresti cauta psiholog-recruiter Descrierea postului: relatii cu clientii, programare si sustinere interviuri, colaborare clienti/candidati, urmarirea derularii contractelor Cerinte: persoana dinamica, organizata, abilitati de comuni


Job indexat la data de 2010-06-03

Companie: CABINET PSIHOLOGIC

Educatie / Training project-based Salar:Confidential

de a deveni psiholog autorizat (programul fiind flexibil si in functie de activitati). (Cabinetul este situat in zona Pta. Unirii) Pentru detalii si inscrieri: la tel. 0763 695 953, 0734 218 855, pe adresa de e-mail: amntotal@yahoo.com sau pe www.epsiho.ro Beneficii Oferite Responsabilitati si bene


Job indexat la data de 2010-06-01

Companie: Confidential

Resurse Umane / Psihologie Salar:Confidential

recruiter-referent resurse umane Postat la: 02-06-2010 Agentie de recrutare si plasare personal Bucuresti cauta psiholog-recruiter Descrierea postului: relatii cu clientii, programare si sustinere interviuri, colaborare clienti/candidati, urmarirea derularii contractelor Cerinte persoana dinam


Job indexat la data de 2010-06-03

Companie: Ziar Romania Libera

ANGAJAM medic laborant, medic psiholog, asistenta laborator, infirmiere pentru camin-spital Pipera. Transport gratuit, C.M:, 3 mese/zi, cazare. Interviu si proba; e-mail duras_diurpaneus80@yahoo.com. 0726.906.909 Tip anunt: oferta Pret: nespecificat


Job indexat la data de 2010-06-03

Companie: Confidential

Medical / Farmacie Salar:Confidential

ani experienta pe postul de psiholog (cerinta obligatorie) - persoana extraverta, sociabila, echilibrata - spirit empatic - abilitati dezvoltate de comunicare - g??ndire psihologic?? opera??ional??, capacitate de analiz?? a problemelor legate de organizarea ??i conducere a produc??iei, precum ??i a


Job indexat la data de 2010-05-17

Companie: nedeclarat

Sanatate

FacultateDetalii Companie:nedeclarat


Job indexat la data de 2010-05-20

Companie: AVA HUMAN RESOURCES

Resurse Umane / Psihologie Salar:Confidential

Psiholog Postat la: 03-05-2010 Examinarea psihologica Cerinte Atestat de libera practica Experienta de minim 3 ani pe un post asemanator Excelente abilitati de comunicare Spirit de echipa


Job indexat la data de 2010-05-28

Companie: S.C. Excon Consultanta

Altele

Trimite unui prieten Responsabilitati:- Implicarea in procesul de terapie;- Identificarea problemelor pacientilor si gasirea de solutii imediate in vederea recuperarii acestora;- Aplicarea terapiilor corespunzatoare.Cerinte:- Absolvent/a studii superioare, specializarea psihologie;- Drept


Job indexat la data de 2010-05-31

Companie: Cabinet Individual De Psihologie Tudor Amalia

Educatie/Training, Elevi/Studenti, Sanatate

coordonat de psiholog specialist/ psihoterapeut specialist - autorizat de Colegiul Psihologilor din Romania - avand competenta in domeniile: psihoterapie, psihologie clinica, psihopedagogie speciala scolara si vocationala , psihologia muncii si organizationala, psihologie aplicata in servicii, psih


Job indexat la data de 2010-05-22

Companie: nedeclarat

Sanatate

FacultateDetalii Companie:nedeclarat


Job indexat la data de 2010-05-28

Companie: Nedeclarat

Resurse umane / Psihologie

Descrierea postului: Aplicarea strategiei de personal a firmei (de comun acord cu Directorul General si ceilalti directori ai firmei) Motivarea angajatilor Implementarea procedurilor de lucru si a criteriilor de evaluare a performantelor angajatilor din societate. Evalueaza periodic (lunar / tri


Job indexat la data de 2010-06-01
...





The Romanian Projective Psychodiagnosis Association

Asociatia Romana de Psihodiagnoza Proiectiva


Asociaţia Română de Psihodiagnoză Proiectivă a fost înfiinţată în anul 2008 de un grup de cadre didactice ale Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei din cadrul Universităţii din Bucureşti.

 

Obiectivele principale ale Asociaţiei Române de Psihodiagnoză Proiectivă, aşa cum apar în statut, sunt următoarele:

 

1. Organizarea unor cursuri de formare profesională în psihodiagnoza proiectivă.

 

2. Invitarea specialiştilor în metode proiective, din tară şi străinătate, pentru organizarea de work-shopuri, conferinţe şi seminarii de specialitate.

 

3. Realizarea de activităţi de cercetare în domeniul psihologiei, în vederea stabilirii şi îmbunătăţirii standardelor de calitate în domeniul psihodiagnozei proiective.

 


Organizam ateliere de art terapie
 
0745.885.232 Monica (artist si lucrator prin arte combinate)

0729.044.939  Ioana (psiholog clinician si lucrator prin arte combinate)

Echipa noastra de specialisti este compusa din artisti si psihologi care folosesc metode ce au la baza artele(arta,muzica,drama,si joculul)in vederea stimularii si dezvoltarii potentialului ,cresterea gradului de incredere in fortele propri,reducerea starilor de tensiune
sibiu-si-eu-203.jpg
Cabinet Individual de Psihologie din Bucuresti, autorizat de Colegiul Psihologilor din Romania, organizeaza doua noi grupe de PRACTICA de specialitate in domeniul PSIHOLOGIEI CLINICE, dupa urmatorul program:

    - varianta 1: simbata si duminica, 1 si 2 mai, intre orele 10 si 18 (total 16 ore).   

    - varianta 2: in saptamina 3-7 mai, luni si miercuri intre orele 16 si 21; vineri intre orele 13 si 19 (total 16 ore)

Numarul de studenti ce se pot inscrie intr-o grupa: 8-10;

 

In urma parcurgerii stagiului de practica, studentii vor dobindi informatii despre:

- activitatea psihologului practician in psihologie clinica/consiliere psihologica/ psihoterapie;
- legislatia aplicabila in domeniu;
- metodologia evaluarii clinice;
- ghidul de bune practici in domeniul clinic elaborat de Colegiul Psihologilor;
- modelul de raport de psihodiagnostic si evaluare clinica;
- principalele instrumente utilizate in psihologia clinica (scurta prezentare si aplicatii):
  -  interviu clinic structurat - SCID, KID SCID;
  -  teste de evaluare a dezvoltarii: Portage, Denver, Bateria de evaluare neurocognitiva NEPSY;
  -  teste proiective - testul arborelui, testul familiei, testul persoanei, fabulelel Duss, CAT, TAT, testul Szondi, testul Rorschach;
  -  chestionare - Sistem de evaluare clinica (SEC), FFPI, ZKPQ etc
- cazuri de evaluare/consiliere /psihoterapie.

 

Dupa incheierea perioadei de practica studentii vor primi ADEVERINTA care sa ateste numarul de ore, perioada in care au efectuat practica si calificativul obtinut.

 

COORDONATORI:

- drd. Armand Veleanovici, psiholog MA, psihoterapeut,  seful Centrului de Consiliere pentru copilul abuzat, neglijat, exploatat din cadrul DGASPC Sector 2, practica privata  http://www.psiconsulting.ro

- drd. Elena Chivu, psiholog MA, psihoterapeut in cadrul Cabinetului de neuropsihiatrie - Policlinica Pescarus, practica privata  www.psi-consult.ro.
 
    
DETALII: http://www.psiconsulting.ro/html/cursuri_practica.html

 



CABINET INDIVIDUAL DE PSIHOLOGIE - PRACTICA IN PSIHOLOGIE / COLABORARE / PROJECT-BASED

ROMANIA

Nota: Pentru a putea aplica la jobul gasit de dumneavoastra trebuie sa apasati pe text-ul "Aplica pentru acest job AICI" care va va redirecta catre site-ul care contine anuntul respectiv.
Conturile dumneavoastra de pe findjob nu sunt valabile si pe celelalte site-uri cu locuri de munca.
Companie: CABINET PSIHOLOGIC

Vezi toate locurile de munca ale acestei companii :
Joburi CABINET PSIHOLOGIC

Domeniul: Educatie Training




CABINET INDIVIDUAL DE PSIHOLOGIE - PRACTICA IN PSIHOLOGIE / COLABORARE / PROJECT-BASED
Postat la: 06-05-2010
Anuntul se adreseaza studentilor si absolventilor, oferindu-le acces la informari-documentari si perspective practice asupra domeniilor psihologice catre care ei au inclinatie si noi competenta (pentru a putea desfasura activitati de practica conform cerintelor impuse de unitatea sau de institutia de invatamant de unde provin sau cerintelor de perfectionare cerute de scopul personal ).



Una dintre problemele majore reclamate de studenti, dar si de absolventi este imperativitatea experientei in momentul angajarii. In cazul psihologilor, acest dezavantaj se manifesta acut, iar patrunderea lor in cadrul firmelor si productiei reprezinta de cele mai multe ori o provocare dificila.

Pentru a veni in intampinarea acestor necesitati, demaram stagiile teoretice si practice, oferind posibilitatea dobandirii experientei profesionale de catre studenti entuziasti si implicati, care doresc sa urmeze o astfel de cariera si ulterior sa obtina o colaborare.



In urma selectiei practice se ofera posibilitatea de colaborare, oferind sansa rapida de promovare, bazata strict pe rezultatele proprii!
Cerinte
Desfasurarea practicii psihologice:



- practica consta in stagii de practica derulate pe parcursul a 1-2 saptamani pentru fiecare domeniu ;

- domeniile dupa care se formeaza grupele de stagiile de practica sunt: psihoterapie, psihologie clinica, psihopedagogie speciala scolara si vocationala , psihologia muncii si organizationala, psihologie aplicata in servicii, psihologia transporturilor, psihologie aplicata in domeniul securitatii nationale;

- studentii/absolventii vor beneficia de un numar ales de ei de ore de practica, repartizarea acestora facandu-se in functie de disponibilitatea fiecaruia;

- perioada de practica poate fi prelungita, in functie de implicarea participantului in activitatea domeniului in cadrul caruia a desfasurat acele ore de practica;

- pe parcursul stagiilor de practica participantii se vor putea implica activ in desfasurare, iar pe baza unei evaluari din partea superviser-ului sau coordonatorului, vor fi propusi pentru colaborare in limita locurilor disponibile.



Prin intermediul stagiilor de practica si colaborarilor cabinetul ofera studentilor/absolventilor oportunitatea de a se familiariza cu experienta si activitatea psihologilor, de a lua la cunostinta reglementarile actuale cu privire la posibilitatea/cerintele/conditiile de a deveni psiholog autorizat (programul fiind flexibil si in functie de activitati). (Cabinetul este situat in zona Pta. Unirii)


Pentru detalii si inscrieri: la tel. 0763 695 953, 0734 218 855,

Ce este consilierea psihologica ?

Consilierea psihologica este o forma de interventie psihologica care se adreseaza persoanelor sanatoase aflate intr-o situatie de impas cu privire la rezolvarea unor situatii de criza, sociale, profesionale sau familiale.  Consilierul il ajuta pe client sa controleze o situatie de criza si il asista in gasirea unei solutii la problema cu care se confrunta.

Consilierea psihologica presupune un numar mai redus de sedinte fata de psihoterapie utilizand metode si tehnici similare acesteia (pentru mai multe detalii vezi pagina psihoterapie), insa diferenta esentiala consta in faptul ca in consilierea psihologica se vizeaza preventia aparitiei tulburarilor, respectiv se adreseaza persoane sanatoase din punct de vedere psihologic.

Consilierea are un caracter formativ, se axeaza pe dezvoltarea unor abilitati practice sau personale, in timp ce psihoterapia se concentreaza pe suferinta interioara (tristete, anxietate, durere, doliu sau separare, frici, compulsii, atacuri de panica, s.a.). Astfel, prin consiliere psihologica se urmareste (a) autocunoasterea, (b) optimizarea si dezvoltarea personala, respectiv (c) adaptarea cat mai eficienta la mediul extern, a clientului de consiliere.

Consilierul este un psiholog specializat in consiliere care intervine cu mijloace specifice psihologice, in scopul de a optimiza, stimula autocunoasterea si dezvoltarea personala, a preveni anumite probleme emotionale, cognitive si de comportament.


Cum te poate ajuta consilierea psihologica?

In functie de (1) tipul problemelor si (2) numarul de persoane implicate, se poate vorbi de diferite tipuri:
 
(1)    Consiliere psihologica din punct de vedere al ariei de actiune :

- Consiliere in mediul organizational          - (de ex. Coaching, Consultanta)

- Consiliere vocationala - (de ex. Orientare profesionala)

- Consiliere psihologica-optimizare            - (de ex. optimizare personala)

- Consiliere de cuplu si familie - (de ex. situatie de divort cu copii)

- Consiliere pastorala - (cu persoane religioase)

- Consiliere suportiva - (de ex. bolnavi terminali)

(2) Consiliere psihologica din punct de vedere al participantiilor :

- Consiliere individuala

- Consiliere de grup - (de ex. familie, grupuri de angajati)

- Consiliere in grup - (de ex. grupul alcoolicilor anonimi)


Te ghideaza in identificarea: 

problemelor de adaptare scolara, profesionala, sociala, relationala;
conflictelor personale; problemelor comportamentale si/sau emotionale;
conflictelor familiale;
problemelor de identitate, s.a.
te ajuta sa explorezi si sa inlaturi cauzele problemelor tale;
iti dezvolta capacitatea de a face schimbari in plan psihologic dar si in viata ta;
iti imbunatateste capacitatea de a lua decizii, de a face schimbari; resursele personale, s.a.
iti dezvolta abilitatea de a-ti valorifica potentialul si resursele personale, s.a.
Pentru a rezuma, consilierea psihologica a persoanelor in dificultate psihologica este unul dintre cele mai utile instrumente pentru depasirea unor probleme stresante de viata.
In general, consilierea psihologica este efectuata de cineva cu competente in acest sens si are ca scop principal sprijinirea persoanei in a-si clarifica situatia de viata si in a-si atinge scopurile prin luarea de decizii informate si cu sens.
Principalul scop al consilierii psihologice este rezolvarea de probleme de natura emotionala sau interpersonala. Ca urmare, consilierea este cea care pune la dispozitia persoanei o serie de instrumente pentru a depasi dificultatea.

Este orientata pe prezent si viitor, are scopuri bine delimitate, fiind un proces de scurta durata.

Cui foloseste consilierea psihologica?

Copiilor care pot avea diferite probleme de adaptare scolara sau de relationare;
Adolescentilor care se simt dezorientati profesional ori au dificultati relationale;
Parintilor care se confrunta cu greutati in relationarea cu adolescentul sau copilul lor;
Adultilor care trec prin perioade dificile (presiuni profesionale sau sociale, divort, stres);
Membrilor unei familii cu tensiuni in relationare
Tuturor persoanelor (indiferent de varsta) care au nevoie de sustinere ori care doresc sa faca schimbari importante in viata lor.
10_psicologia.jpg
17.jpg
PSIHOLOGUL SCOLAR


Elevii au descoperit rostul psihologului şcolar

Un psiholog şcolar trebuie să acopere cerinţele a 800 de elevi. La nivelul judeţului Botoşani există doar 21 de psihologi şcolari care trebuie să facă faţă cerinţelor a aproximativ 80 mii de elevi din unităţile de învăţământ din judeţ. Cu toate că în ultimii ani numărul acestora a crescut, în comparaţie cu numărul elevilor cel al psihologilor şcolari este destul de mic. Asta în condiţiile în care elevii solicită din ce în ce mai mult consultaţii oferite de psihologii şcolari.
Dacă la început, aceştia erau reticenţi la ideea ce a consulta un psiholog, acest lucru s-a schimbat. "Elevii au început să înţeleagă care e diferenţa între un psiholog şcolar şi un psihiatru. Şi din acest motiv cererile elevilor sunt din ce în ce mai multe. Ei se adresează psihologului din şcoală pentru multe a primi consultaţii în ceea ce priveşte problemele pe care le au", a precizat Liliana Tincu, şeful Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Botoşani.
După cum susţine aceasta, elevii se adresează la psihologul şcolar când nu se înţeleg cu părinţii sau au relaţii tensionate cu colegii lor. Elevii mai mici se adresează la psiholog atunci când au probleme de randament şcolar. De asemenea şi elevii care au părinţii plecaţi în străinătate şi au rămas singuri acasă sau în grija rudelor caută sprijinul la psihologul şcolar, care trebuie să îi susţină şi să îi îndrume. (Margareta NICHIFOR) http://www.jurnalulbtd.ro/articol-Elevii-au-descoperit-rostul-psihologului-scolar-13-1318.html


Avizul de libera practica in psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala si psihopedagogie speciala

 

Cum puteti obtine un aviz de libera practica in specialitatea psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala si psihopedagogie speciala?

Art. 19 Psihologii care doresc să obţină treapta de specializare  „practicant" trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a)     să facă dovada formării profesionale în conformitate cu cerinţele prevăzute în Art. 18;

b)     să susţină un colocviu organizat de Comisia aplicativă în temeiul Legii 213/2004 al Normelor metodologice şi procedurilor de aplicare a acesteia;

Art. 20 Psihologul şcolar practicant din domeniul Psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională are competenţe în următoarele tipuri de activităţi:

a)     evaluarea şi diagnoza copiilor, tinerilor, membrilor familiei;

b)     consiliere şcolară;

c)      consiliere vocaţională;

d)     intervenţie psihologică primară;

e)     cercetare - în limita competenţelor sale;

Art. 21 Competenţele psihologului şcolar practicant pe tipuri de activităţi sunt:

a)     evaluarea şi diagnoza copiilor, tinerilor, membrilor familiei:

-          să cunoască instrumentele de psihodiagnoză;

-          să fie capabili să utilizeze instrumente de psihodiagnoză pentru surprinderea dezvoltării cognitive, afective şi psiho-sociale a copiilor şi tinerilor la nivel individual, de grup;

b)     consiliere şcolară:

-          să cunoască metode şi tehnici de formare şi educare a unor deprinderi şi atitudini ce contribuie la învăţarea eficientă, a capacităţilor de integrare în viaţa comunitară, a conduitelor şi atitudinilor sanogene;

c)      consiliere vocaţională:

-          să cunoască principalele domenii de profesionalizare în raport cu cerinţele pieţei;

-          să cunoască şi să aplice metode şi tehnici de identificare a aptitudinilor, valorilor şi intereselor profesionale;

-          să formeze capacităţi de luare a deciziilor privind cariera şi a unor deprinderi de integrare pe piaţa muncii;

d)     intervenţie psihologică primară:

-          să realizeze intervenţia primară menită a contribui la dezvoltarea următoarelor arii: intelectuală, afectivă, socială, de personalitate, comportamente de adaptare, orientare vocaţională;

-          să realizeze intervenţia primară direcţionată înspre promovarea stării de bine şi prevenirea apariţiei unor probleme;

-          să realizeze servicii de consiliere psihoeducaţională a copiilor şi tinerilor aflaţi în situaţii de criză familială, de inadaptare şcolară, socială, eşec şcolar, abandon şcolar, absenteism etc., precum şi a celor cu tulburări de comportament şi disciplină, a părinţilor, cu privire la importanţa climatului familial pentru dezvoltarea optimă a copiilor şi tinerilor, optimizarea relaţiilor dintre familie şi şcoală;

e)     cercetare:

- să participe în calitate de colaborator în activităţi de cercetare specifice domeniului;

Art. 22 Activităţile desfăşurate de psihologul şcolar practicant se vor realiza în condiţii de supervizare profesională până la obţinerea atestatului de liberă practică autonomă.

B. Psiholog şcolar specialist

Art. 23 Formarea profesională a psihologului şcolar specialist se obţine prin programe universitare la nivel de Masterat sau doctorat. Programele de Master în domeniu vor fi completate de cursuri de specializare, organizate în condiţiile stabilite de prezentele reglementări.

Art. 24 Curriculum pentru Master trebuie să cuprindă obligatoriu un pachet de discipline de specialitate: psihologia învăţării, psihopedagogie specială, educaţie pentru diversitate culturală, didactica învăţării pentru adulţi, etică şi deontologie, consiliere vocaţională, metodologia cercetării, consiliere de grup, de familie, psihopatologia copilului şi adolescentului, consiliere pentru copii şi adolescenţi, consiliere familială.

Art. 25 Psihologul care solicită nivelul de profesionalizare „specialist" trebuie să facă dovada formării profesionale continue concretizată în:

-          minimum 30 de ore de dezvoltare personală;

-          100 de ore de practică sub supervizare;

-          25 de credite obţinute prin publicaţii, participări la cursuri, conferinţe, workshop-uri etc.

Art. 26 Psihologul care solicită nivelul de profesionalizare „specialist" trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a)     să facă dovada formării profesionale în conformitate cu articolele 23, 24, 25 din prezentele reglementări;

b)     să fie angajaţi ca psihologi într-una din formele instituţionale din sectorul privat sau public precizate în Art. 5, litera a) şi b);

c)      să aibă o vechime în domeniu de cel puţin 5 ani;

d)     să susţină un interviu organizat de comisia aplicativă în temeiul Legii 213/ 2004, a Normelor metodologice şi Procedurile de aplicare a acesteia.

Art. 27 Psihologul şcolar specialist are competenţe în următoarele tipuri de activităţi:

a)     evaluarea şi diagnoza copiilor, tinerilor, membrilor familiei şi cadrelor didactice;

b)     consiliere şcolară;

c)      consiliere vocaţională;

d)     intervenţie psihologică primară, secundară, terţiară;

e)     consultanţă;

f)       activitate de supervizare a psihologului practicant;

g)     cercetare - în limita competenţelor sale;

h)     consiliere şi intervenţie educaţională în instituţii, organizaţii şi comunitate.

Art.28 Competenţele psihologului şcolar specialist pe tipuri de activităţi sunt:

a)     evaluarea şi diagnoza copiilor, tinerilor, membrilor familiei, cadrelor didactice:

-          să cunoască instrumentele de psihodiagnoză;

-          să fie capabili să utilizeze instrumente de psihodiagnoză pentru surprinderea dezvoltării cognitive, afective şi psiho-sociale a copiilor şi tinerilor la nivel individual, de grup, precum şi a cadrelor didactice;

-          să interpreteze datele obţinute prin aplicarea testelor şi probelor psihologice;

-          să formuleze concluziile examenului psihodiagnostic;

b)     consiliere şcolară:

-          să cunoască metode şi tehnici de formare şi educare a unor deprinderi şi atitudini ce contribuie la învăţarea eficientă, a capacităţilor de integrare în viaţa comunitară, a conduitelor şi atitudinilor sanogene;

-          să cunoască şi să utilizeze metode şi tehnici de dezvoltare şi optimizare personală a copiilor şi tinerilor;

-          să supervizeze diagnoza efectuată de psihologul practicant;

c)      consiliere vocaţională:

-          să cunoască principalele domenii de profesionalizare în raport cu cerinţele pieţei;

-          să cunoască şi să aplice metode şi tehnici de identificare a aptitudinilor, valorilor şi intereselor profesionale;

-          să formeze capacităţi de luare a deciziilor privind cariera şi a unor deprinderi de integrare pe piaţa muncii;

-          să supervizeze consiliere vocaţională efectuată de psihologul practicant;

d) intervenţie psihologică:

-          să realizeze intervenţia primară, competenţă prevăzută şi pentru psihologul practicant;

-          să realizeze intervenţia secundară direcţionată înspre minimizarea dificultăţilor care apar într-o primă etapă;

-          să realizeze intervenţia terţiară menită a stabiliza anumite tulburări de dezvoltare şi învăţare;

-          să realizeze servicii de consiliere psihoeducaţională a copiilor şi tinerilor aflaţi în situaţii de criză familială, de inadaptare şcolară, socială, eşec şcolar, abandon şcolar, absenteism etc., precum şi a celor cu tulburări de comportament şi disciplină, a părinţilor, cu privire la importanţa climatului familial pentru dezvoltarea optimă a copiilor şi tinerilor, optimizarea relaţiilor dintre familie şi şcoală; precum şi a cadrelor didactice;

-          să supervizeze intervenţia efectuată de psihologul practicant.

e) consultanţă:

-          să ofere servicii de consultanţă care pun accentul pe utilizarea cooperării şi colaborării în rezolvarea unor probleme specifice domeniului;

-          să ofere consultanţă cadrelor didactice, personalului administrativ al şcolii sau instituţiei, părinţilor, liderilor comunitari;

-          să promoveze cunoştinţele de psihologie, de didactica învăţării în rândul părinţilor, cadrelor didactice, personalului administrativ în scopul creării unui climat pozitiv de viaţă, învăţare şi de muncă.

f)       activitate de supervizare a psihologului practicant:

-   să supervizeze psihologul practicant în activităţile specifice.

g)     cercetare:

- să propună şi să iniţieze activităţi de cercetare specifice domeniului;

h)     consiliere şi intervenţie educaţională în instituţii, organizaţii şi comunitate :

-          să cunoască şi să identifice problemele comunităţii care necesită consiliere şi intervenţie educaţională;

-          să cunoască metode, tehnici şi strategii de consiliere şi intervenţie educaţională în problemele instituţiilor, organizaţiilor comunităţii.

Art.29 Psihologul şcolar specialist desfăşoară activităţi de supervizare profesională cu psihologul şcolar practicant numai în condiţiile parcurgerii a:

-          12 ore de cursuri teoretice şi­/sau aplicative în domeniul supervizării;

-          12 ore de co-supervizare cu un supervizor deja acreditat;

C. Psiholog şcolar principal

Art. 30 Formarea profesională a psihologului şcolar principal se obţine prin programe universitare la nivel de Master şi / sau Doctorat. Programele de Master trebuie să fie completate prin cursuri specializate, organizate în condiţiile stabilite prin prezentele reglementări.

Art. 31 Psihologul specialist care solicită obţinerea nivelului „principal" trebuie să facă dovada formării profesionale continue, concretizată în:

-          un număr minim de 24 de ore de training formativ în domeniu;

-          12 ore de cursuri teoretice şi sau aplicative în domeniul supervizării;

-          12 ore de co-supervizare cu un supervizor deja acreditat;

-          25 de credite anual obţinute prin publicaţii, participări la cursuri, workshop-uri, conferinţe etc.

Art. 32 Psihologul şcolar specialist care solicită nivelul de profesionalizare „principal" trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a)     să facă dovada formării profesionale în conformitate cu Art. 30 şi 31 din prezentele reglementări;

b)     să fie angajat în una din formele instituţionale din sectorul privat sau public precizate în Art. 5, literele a) şi b);

c)      să aibă o vechime în domeniu de cel puţin 10 ani sau 7 ani dacă are şi doctorat în domeniu;

d)     să susţină un interviu organizat de comisia aplicativă în temeiul Legii 213/ 2004, a Normelor metodologice şi Procedurilor de aplicare a acesteia;

Art. 33 Psihologul şcolar principal din domeniul Psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională are competenţe pentru desfăşurarea următoarelor tipuri de activităţi:

a)     evaluarea şi diagnoza copiilor, tinerilor, membrilor familiei şi cadrelor didactice;

b)     consiliere şcolară;

c)      consiliere vocaţională;

d)     intervenţie psihologică primară, secundară, terţiară;

e)     consultanţă;

f)       cercetare;

g)     formare şi  supervizare profesională;

h)     consiliere şi intervenţie educaţională în instituţii, organizaţii şi comunitate.

Art. 34 Competenţele psihologului şcolar principal pe tipuri de activităţi sunt:

a)     evaluarea şi diagnoza copiilor, tinerilor, membrilor familiei, cadrelor didactice:           

-          să cunoască instrumentele de psihodiagnoză;

-          să utilizeze eficient instrumente de psihodiagnoză pentru surprinderea dezvoltării cognitive, afective şi psiho-sociale a copiilor şi tinerilor, la nivel individual şi de grup;

-          să interpreteze datele obţinute prin aplicarea testelor şi probelor psihologice;

-          să formuleze concluziile examenului psihodiagnostic;

-          să elaboreze strategii de psihodiagnoză;

-          să supervizeze diagnoza efectuată de psihologul practicant sau specialist;

b)     consiliere şcolară:

-          să cunoască metode şi tehnici de formare şi educare a unor deprinderi şi atitudini ce contribuie la învăţarea eficientă, a capacităţilor de integrare în viaţa comunitară, a conduitelor şi atitudinilor sanogene;

-          să cunoască şi să utilizeze metode şi tehnici de dezvoltare şi optimizare personală a copiilor şi tinerilor;

-          să elaboreze strategii de consiliere şi dezvoltare personală a copiilor şi tinerilor;

c)      consiliere vocaţională:

-          să cunoască principalele domenii de profesionalizare în raport cu cerinţele pieţei;

-          să cunoască şi să aplice metode şi tehnici de identificare a aptitudinilor, valorilor şi intereselor profesionale;

-          să formeze capacităţi de luare a deciziilor privind cariera şi a unor deprinderi de integrare pe piaţa muncii;

-          să elaboreze strategii de eficientizare a deciziei privind cariera;

-          să supervizeze consilierea vocaţională efectuată de psihologul practicant;

d) intervenţie psihologică:

-          să realizeze toate formele de intervenţie psihologică (primară, secundară, terţiară);

-          să realizeze servicii de consiliere psihoeducaţională prevăzute pentru psihologul specialist Art. 28.;

-          să elaboreze planuri complexe de intervenţie psihologică prin valorificare la maximum a resurselor de care dispun: copilul, tânărul, familia, grădiniţa, şcoala, comunitatea;

-           să supervizeze intervenţia psihologică efectuată de psihologul practicant şi psihologul specialist;

e)  consultanţă:

-          să ofere servicii de consultanţă specifice psihologului specialist prevăzută la Art. 28, litera e), la care se adaugă: servicii de consultanţă în planificarea şi evaluarea programelor educaţionale, implementarea sistemului de management al calităţii în unităţile şcolare;

-          să identifice şi să selecteze tehnici moderne de consultanţă şi să le adapteze serviciilor câmpului educaţional;

f)cercetare:

-    să propună, să iniţieze şi să coordoneze activităţi de cercetare;

g)formare şi supervizare profesională:

-          iniţierea unor cursuri care să completeze formarea iniţială a psihologului şcolar, conform normelor metodologice;

-          dezvoltarea unor programe de formare pe termen scurt sau lung pentru psihologii şcolari fără experienţă în domeniu în conformitate cu normele metodologice;

h)consiliere şi intervenţie educaţională în instituţii, organizaţii şi comunitate:

- să cunoască şi să identifice problemele comunităţii care necesită       consiliere şi intervenţie educaţională;

- să cunoască metode, tehnici şi strategii de consiliere şi intervenţie educaţională în problemele instituţiilor, organizaţiilor comunităţii.



Informatii complete: www.copsi.ro

clinica.jpg
rorschach_inkblots.jpg
Psihologia clinică este ştiinţa care studiază mecanismele psihologice implicate în sănătate şi boală, şi interfaţa lor cu mecanismele biologice/genetice.



Ministerul Sănătăţii Publice    Colegiul Psihologilor din România

Comisia de Psihologie            Comisia de Psihologie Clinică şi Psihoterapie

 

GHID DE PRACTICĂ CLINICĂ ÎN PSIHOLOGIE

I. Introducere

            Ghidul de practică clinică în psihologie urmăreşte să asiste psihologii în deciziile clinice în scopul îmbunătăţirii serviciilor oferite de aceştia. Prezentul Ghid de practică clinică descrie arhitectura practicii psihologice clinice, oferind un set de bune practici, indiferent de domeniul clinic mai specific în care psihologul îşi desfăşoară activitatea.

            Fiecare psiholog va particulariza acest set de bune practici în activitatea specifică coroborând riguros şi responsabil: (1) setul de bune practici descris în prezentul Ghid; (2) expertiza profesională proprie (dobândită prin formare iniţială şi continuă); (3) caracteristicile domeniului şi ale pacienţilor; (4) Codul deontologic al profesiei de psiholog cu drept de liberă practică (www.copsi.ro).

            Ghidul se bazează pe o analiză riguroasă a literaturii de specialitate şi a ghidurilor similare existente în cadrul Asociaţiei Americane de Psihologie. Prezentul Ghid de practic clinică nu trebuie interpretat ca un standard de tratament. Decizia finală vizând serviciile implementate trebuie făcută de psiholog coroborând (1) datele clinice ale pacientului cu (2) opţiunile ştiinţifice de diagnostic şi tratament existente şi disponibile.

            Ghidul de practică clinică în psihologie a fost elaborat de membrii Comisiei de Psihologie Clinică şi Psihoterapie din cadrul Colegiului Psihologilor din România prin colaborare cu membrii Comisiei de Psihologie a Ministerului Sănătăţii Publice şi prin consultarea  psihologilor practicieni şi a corpului academic de profil. Prezentul Ghid se poate completa cu informaţii clinice detaliate care aparţin Asociaţiei Americane de Psihologie, Divizia (12) de Psihologie Clinică (http://www.apa.org/divisions/div12/rev_est/), Divizia (29) de Psihoterapie (http://www.divisionofpsychotherapy.org/), Divizia (17) de Consiliere (http://www.apa.org/about/division/div17.html) şi Diviziei (53) de psihologie clinică a  copilului si adolescentului (http://www.wjh.harvard.edu/%7Enock/Div53/EST/index.htm). De asemenea, textul prezentului Ghid se bazează pe Procedurile de atestare, acreditare şi certificare ale Comisiei de Psihologie Clinică şi Psihoterapie din cadrul Colegiului Psihologilor din România (CPCP/CPR) şi pe lucrări de specialitate în domeniu (reflectând diversitatea orientărilor în domeniul clinic), din care enumerând câteva:

  • Dafinoiu, I. (2002). Personalitatea. Metode de abordare clinica. Editura Polirom, Iaşi.
  • David, D.* (2006). Psihologie clinică şi psihoterapie. Editura Polirom, Iaşi.
  • David, D. (2006). Tratat de psihoterapii cognitive şi comportamentale. Editura Polirom, Iaşi.
  • Holdevici, I. (2009). Tratat de psihoterapie cognitiv-comportamentală. Editura Trei, Bucureşti.
  • Iolanda, M. (coordonator) (2003). Cursa cu obstacole a dezvoltarii umane - psihologie, psihopatologie si psihoterapie a copilului si familiei. Editura Polirom, Iaşi.
  • Kaplan HI, Sadock, GJ, & Grebb JA (1994). Kaplan and Sadock's Synopsis Of Psychiatry- Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry. Williams & Wilkins, London.
  • Mental Health: A Report of the Surgeon General la: http://www.surgeongeneral.gov/library/mentalhealth/home.html
  • Minulescu, M. (2001). Introducere în analiza jungiană. Editura Trei, Bucureşti.

Notă: Ghidul reia o serie de texte din această lucrare, utilizate în scop educaţional; copyright-ul pentru aceste texte rămâne la editura la care au fost publicate, în acest Ghid ele fiind utilizate, cu citare, doar în scop educaţional.

 

II. Despre Psihologia Clinică

Psihologia clinică este ştiinţa care studiază factorii psihologici implicaţi în starea de sănătate şi de boală. Aşadar, psihologia clinică este focalizată (1) atât pe aspectele de promovare a sănătăţii şi prevenţie a patologiei (pentru clienţi) (2) cât şi asupra aspectelor de tratament psihologic al tulburărilor care implică în etiopatogeneză mecanisme psihologice (pentru pacienţi) (APA; David, 2006).

În domeniul psihologiei clinice psihologul poate avea următoarele atestări:

(1)   psiholog atestat în psihologie clinică;

(2)   psiholog atestat în consiliere psihologică;

(3)   psiholog atestat în psihoterapie.

Funcţiile psihologului în domeniul clinic sunt:

·        Psihodiagnostic şi evaluare clinică (se evaluezază atât tabloul clinic/mecanismele etiopatogenetice psihologice cât şi stările de sănătate/mecanismele de sanogeneză);

·        Intervenţie psihologică (atât pentru promovarea sănătăţii şi dezvoltare personală cât şi pentru tratamentul tulburărilor psihice şi/sau a celor care implică în etiopatogeneză mecanisme psihologice);

·        Cercetare;

·        Educaţie şi formare profesională.

            Funcţiile psihologului care se pretează coordonării prin ghiduri clinice sunt: (1) psihodiagnosticul şi evaluarea clinică şi (2) intervenţia psihologică. Aspectele de cercetare şi educaţie sunt reglementate prin Codul deontologic al profesiei de psiholog cu drept de liberă practică şi prin Procedurile de atestare, acreditare şi certificare ale Comisiei de Psihologie Clinică şi Psihoterapie din Cadrul Colegiului Psihologilor din România (CPR) (www.copsi.ro).

 

III. Psihodiagnostic şi evaluare clinică

            Psihodiagnosticul se referă la cunoaşterea factorilor psihologici ai subiectului uman, cu relevanţă pentru diverse activităţi. Psihodiagnosticul clinic vizează cunoaşterea factorilor psihologici cu relevanţă pentru sănătate şi boală. Cunoaşterea acestor factori psihologici se realizează prin procesul de evaluare clinică în care se utilizează metode diverse precum, testarea psihologică, interviu clinic etc.

            Componentele psihologice evaluate clinic pot include:

·        aspecte afective;

·        aspecte cognitive;

·        aspecte comportamentale;

·        aspecte psihofiziologice;

·        aspecte de personalitate;

·        aspecte relaţionale.

            Activităţile specifice de psihodiagnostic şi evaluare clinică, bazate pe evaluarea componentelor descrise mai sus, se referă la:

·        investigarea şi psihodiagnosticul tulburărilor psihice şi a altor condiţii de patologie care implică în etiopatogeneză mecanisme psihologice, în limitele competenţei psihologului;

·        evaluarea psihologică a stării de sănătate psihică ca prerechizită pentru desfăşurarea unor activităţi care presupun examinare psihologică (ex. testarea profesorilor, a funcţionarilor publici etc.);

·        evaluare cognitivă şi neuropsihologică;

·        evaluare comportamentală;

·        evaluare bio-fiziologică (ex. prin proceduri de bio-feedback);

·        evaluare subiectiv-emoţională;

·        evaluarea personalităţii şi a mecanismelor de coping/adaptare/defensive;

·        evaluarea unor aspecte psihologice specifice cuplului, familiei sau altor grupuri;

·        evaluarea contextului familial, profesional, social (ex. calitatea vieţii, funcţionarea socială), economic, cultural în care se manifestă problemele psihologice;

·        evaluarea gradului de discernământ al persoanelor, în limitele competenţei psihologului;

·        evaluarea dezvoltării psihologice;

·        alte evaluări în situaţii care implică componente psihologice  clinice (ex. chestionare de interes în consilierea vocaţională etc.).

Instrumentele psihologice utilizate în procesul de evaluare clinică includ:

·        interviuri (structurate, semistructurate, libere);

·        teste psihologice:

o       Instrumentele psihologice utilizate trebuie să îndeplinească criteriile psihometrice standard, aşa cum sunt ele stabilite de către Comisia de Metodologie a CPR, cu excepţiile stabilite de Comisia de Psihologie Clinică şi Psihoterapie a CPR (ex. anumite probe proiective). Utilizarea tuturor instrumentelor psihologice cere dovedirea competenţei dobândite prin cursuri formative specifice (formare iniţială şi/sau continuă), organizate la nivel universitar (nivel licenţă, masterat, doctorat) şi/sau prin Asociaţii profesionale acreditate de către Comisia de Psihologie Clinică şi Psihoterapie a CPR.

Dacă evaluarea clinică psihologică este asociată unui diagnostic nosologic psihiatric, atunci secvenţele care trebuie parcurse sunt următoarele (aceste secvenţe pot fi parcurse şi în cazul în care nu avem asociat un diagnostic nosologic psihiatric, ci ne focalizăm pe problemele neîncadrate nosologic ale pacientului) (vezi şi David, 2006):

  • Descrierea tabloului clinic/problemelor pacientului (Fazele 1 şi 2 - se realizează prin interviu clinic şi testare psihologică);
  • Particularizarea, detalierea şi sintetizarea datelor culese în Fazele 1 şi 2 pentru a înţelege mai bine dinamica fiecărui individ, dincolo de tabloul său clinic (ex. calitatea vieţii, funcţionarea socială). De asemenea, aici se detaliază tabloul clinic în probleme concrete de viaţă pentru fiecare pacient (Faza 3 - se realizează prin interviu clinic şi testare psihologică).

Faza I (focalizare generală pe tabloul clinic şi mecanismele etiopatogenetice psihologice) Este indicat ca interviul să înceapă cu o discuţie despre situaţii care îl pun pe pacient într-o poziţie confortabilă, de încredere şi siguranţă. Aceasta duce la dezanxietizarea lui şi poate facilita comunicarea dintre pacient şi clinician. În această fază se înregistrează, de asemenea, numele şi prenumele pacientului, vârsta, cetăţenia, naţionalitatea şi domiciliul, date furnizate de pacient sau aparţinători - în cazul unor tulburări grave sau a copiilor. Se notează şi motivul trimiterii şi se stabileşte cadrul de lucru (ex. contractul). Spre exemplu, în cazul unui student la fizică, se poate începe interviul cu discuţii despre premiile luate, proiectele

hands_writing.jpg
psychological-bubble-test.jpg
Psihologia muncii si organizationala (M-O) este o ramura a psihologiei care s-a dezvoltat pe masura ce societatea s-a implicat tot mai mult in industrializarea mediului inconjurator, in gasirea de noi resurse si mijloace de subzistenta, prin care sa-si satisfaca trebuintele materiale si spirituale.

Psihologia M-O a devenit o profesiune si este practicata de un grup de psihologi specializati in aceasta ramura de activitate.

portalul Tau de psihologie

FORMATORI

Echipa de Formatori
Coordonator de Program:
Carmen BEYER
Psiholog clinician, MSc
Psihoterapeut, Formator & Supervizor în Psihoterapie & Consiliere Gestalt acreditat de : Ecole Parisienne de Gestalt, International Federation for Gestalt Training Organisations,
Federatia Româna de Psihoterapie, Colegiul Psihologilor din România
Certificat European de Psihoterapeut - European Association for Psychotherapy (EAP)
Certificat European de Psihoterapeut Gestalt - European Association for Gestalt Therapy
Membru deplin al European Association for Gestalt Therapy (EAGT)
Presedintele Societatii de Gestalt Terapie din România (SGTR)

Formatori Internationali - din partea EPG - Ecole Parisienne de Gestalt (Franta) :
Serge GINGER
Psiholog clinician, Presedintele Comisiei de Acreditare a Institutelor de Formare
din cadrul European Association for Psychotherapy (EAP)
Psihoterapeut, Formator & Supervizor International în Gestalt Terapie
Certificat European de Psihoterapeut - European Association for Psychotherapy (EAP)
Certificat European de Psihoterapeut Gestalt - European Association for Gestalt Therapy
Membru deplin al European Association for Gestalt Therapy (EAGT)
Secretar general al Federation Francaise de Psychotherapie et Psychanalise (F2FP)
Fondator : Ecole Parisienne de Gestalt si Societe Francaise de Gestalt
Autorul cartilor : La Gestalt, une therapie du contact, H&G Éditeurs, Paris, 1987
La Gestalt : l'art du contact, Marabout- Hachette, Paris, 1995
L'EPG, une équipe en marche
Psychotherapie : cent reponses pour en finir avec les idees reçues, Dunod, Paris, 2006

Anne GINGER
Psiholog clinician, Psihoterapeut, Formator & Supervizor International în Gestalt
Terapie acreditat de Ecole Parisienne de Gestalt, International Federation for Gestalt Training Organisations, Cofondatoare a Ecole Parisienne de Gestalt
Coautoarea cartii : La Gestalt, une therapie du contact, Hommes et Groupes Éditeurs, Paris, 1987.

Aline DAGUT
Licenta in psihologie
Psihoterapeut, Formator & Supervizor în Gestalt Terapie acreditat de Ecole Parisienne de Gestalt, International Federation for Gestalt Training Organisations
Responsabil cu Formarea in Ciclul 2 la Ecole Parisienne de Gestalt

Brigitte MARTEL
Psihoterapeut, Formator & Supervizor în Gestalt Terapie acreditat de Ecole Parisienne
de Gestalt, International Federation for Gestalt Training Organisations
Certificat European de Psihoterapeut - European Association for Psychotherapy (EAP)
Director adjunct al Ecole Parisienne de Gestalt
Formata in terapii psihocorporale si sexoterapie
Autoarea cartilor : Sexualité, Amour et Gestalt, InterEditions, Paris, 2004
Une Gestalt en 13 actes sur un fond de masochisme.

Martine MASSON

Psiholog clinician, MSc Psihopatologie
Psihoterapeut, Formator & Supervizor în Gestalt Terapie acreditat de Ecole Parisienne de Gestalt, International Federation for Gestalt Training Organisations
Sexoterapeut, Membru al Societatii Franceze de Sexologie Clinica
Diploma universitara in travaliu de doliu

Alti formatori & supervizori acreditati ai Ecole Parisienne de Gestalt (Jean Mollon, Francis Vanoye (autorul cartii : La Gestalt, thérapie du mouvement, Vuibert, Paris, 2005) sau ai altor institute europene sau internationale acreditate.



Program Formativ in Psihoterapie &
Consiliere Gestalt (PFGT)

Acreditat de : Colegiului Psihologilor din România ; Federatia Româna de Psihoterapie. Conform standardelor : European Association for Gestalt Therapy (EAGT); European Association for Psychotherapy (EAP).

aa
A1. Standarde Formative Minime - Psihoterapie

Numar total de ore : 1450 ore, in minimum 4 ani, distribuite astfel :

I. Cunoastere de Sine & Terapie Personala 250 ore
II. Formare Teoretica si Aplicatie Clinica 600 ore
III.Practica sub Supervizare : Supervizare 150 ore + Experienta Practica 400 ore
IV.Preferinte Personale 50 ore
V. Formare Continua 100 ore (in 5 ani)

Aceste puncte sunt explicate in cele ce urmeaza.


I. Cunoastere de Sine & Terapie Personala : min. 250 h

Cunoasterea de sine profunda si terapia personala sunt indispensabile pentru a lucra ca Gestalt terapeut. Aceasta implica faptul ca viitorul practician se va expune el insusi, asemenea unui adevarat pacient, la metoda pe care intentioneaza sa o practice. Terapia personala se extinde pe parcursul mai multor ani (minimum doi) si este un proces continuu, care se desfasoara de o maniera regulata (saptamanal). Terapia personala se face cu gestalt terapeuti acreditati. Pentru a gasi un psihoterapeut acreditat in metoda Gestalt consultati Lista Practicienilor.

Forme de lucru : (a) terapie individuala (TI); (b) terapie individuala in grup mic (GTP); grup de dezvoltare personala (GDP).

Este recomandat sa se impleteasca cele trei; minimum 50h sa fie facute in sedinte individuale si minimum 120h in grup mic.

Terapia personala facuta intr-o alta metoda, compatibila cu Gestalt terapia, poate fi echivalata doar cu acordul Comisiei pentru Formare si Acreditare (CF) si in cuantumul stabilit de aceasta. In acest caz : (a) terapia nu va fi mai veche de 2 ani fata de inceperea programului; (b) vor fi facute cel putin 50 de sedinte cu un Gestalt terapeut acreditat.


II. Formare Teoretica & Aplicatie Clinica : min. 600h

Trebuie parcurse minimum 600h de formare, cu cel putin 4 formatori diferiti. Acestea sunt considerate a fi ore de contact. O ora de formare este reprezentata de 60' de contact intre formator si student sau grupul de studenti.

Maniera de lucru este interactiva : momentele de explorare teoretica alterneaza cu cele de experimentare directa si aplicatie practica imediata. Scopul formarii este triplu si vizeaza : (a) transmiterea de cunostinte teoretice; (b) slefuirea atitudinilor terapeutice ; (c) antrenarea si formarea abilitatilor si reflexelor specifice.

Forme de lucru : (a) atelier formativ (AF); stagiu formativ (SF); workshop (WS); ateliere centrate pe practicums (P); ateliere centrate pe eseu teoretic (E).

Atelierele formative, stagiile, workshopurile, seminariile si cursurile vor acoperi capitolele si temele cuprinse in curriculum.

CURRICULUM

I. Istoric & Radacini

1.1 Radacini, precursori : filosofie (fenomenologia, existentialismul), fizica moderna si stiinte sociale ( teoria cuantica, teoria campului, teoria sistemelor s.a.); psihologie (Gestalt psihologia, psihologia umanista ); psihoterapie (psihanaliza; psihologia analitica; psihodrama); filosofie si spiritualitate orientala ( Buddhism Zen, taoism s.a. ) etc.
1.2 Fondatori, reprezentanti, Gestalt terapia azi.

II. Cadrul Teoretic Fundamental

2.1 Perspectiva fenomenologica : realitate obiectiva si realitate subiectiva.
2.2 Teoria câmpului : organism si mediu; câmp intrapsihic, câmp relational; implicatiile teoriei câmpului etc.
2.3 Teoria Gestalt : figura si fond, notiunea de gestalt, implicatiile teoriei gestalt etc.
2.4 Teoria sinelui : functiile sinelui - id, ego, personalitate, modul de mijloc etc.
2.5 Teoria contactului : ciclul contactului (pre-contact, angajare in contact, contact deplin, post-contact) si rezistentele (confluenta, proiectia, introiectia, retroflexia, deflexia, proflexia, egotismul, devalorizarea etc.); frontiera-contact etc.
2.6 Teoria paradoxala a schimbarii; reglarea organismica.
2.7 Notiuni fundamentale : awareness, constiinta, contact, frontiera-contact, proces, polaritati, aici si acum, aici si cum, experiment, ajustare creativa, responsabilitate (personala, interpersonala, sociala, ecologica, spirituala) etc.

III. Relatia Terapeutica

3.1 Relatia Eu - Tu.
3.2 Specificul relatiei terapeutice in Gestalt terapie. Terapeutul ca instrument : implicarea personala controlata si starea de awareness.
3.3 Relatia psihoterapeut - client si relatia consilier - client, o abordare comparativa.
3.4 Atitudini yin : continere, acompaniere si suport. Atitudini yang : punere in actiune, alegere, frustrare pozitiva, diferentiere si limita, sens.
3.5 Transfer si contratransfer. Tipuri de contratransfer : contratransferul "orb" si contratransferul "sintonic". Starea de awareness si utilizarea terapeutica a contratransferului. Autodezvaluirea.
3.6 Aspecte etice ale relatiei terapeutice.

IV. Procesul Terapeutic

4.1 Cadrul terapeutic: elementele externe ale cadrului; elementele interne ale cadrului.
4.2 Ciclul contactului aplicat la dinamica sedintei / sedintelor : precontactul, intrarea in contact, contactul deplin, iesirea din contact, asimilarea.
4.3 Intelegerea profunda a situatiei clientului. Definirea problemei si "figura" terapeutica. Alegerea directiilor de lucru.
4.4 Experimentare practica directa, explorare cognitiva si dezvoltarea abilitatilor in cadrul practicums-urilor.
4.5 Aspecte legate de prima sedinta. Aspecte legate de incheierea procesului.

V. Metode & Tehnici

5.1 Dialog si atitudini terapeutice. Tehnici de dialog in gestalt terapie : (a) tehnici de baza; (b) tehnici specifice.
5.2 Lucrul in câmp : lucrul in câmpul intrapsihic; lucrul in câmpul fenomenologic relational.
5.3 Punerea in actiune, incarnarea, experimentul terapeutic, jocul de rol, monodrama, psihodrama; lucrul cu polaritatile etc.
5.4 Lucrul cu corpul : mobilizarea corporala, awareness corporal, contactul terapeutic.
5.5 Lucrul cu emotiile : functia id, awareness emotional.
5.6 Restructurarea cognitiva : functia personalitate, awareness verbal.
5.7 Travaliul de doliu, separare, incheiere, asimilare.
5.8 Creativitatea, imaginatia activa si expresia artistica in Gestalt (art-terapie, joc cu nisip, basm, improvizatia teatrala etc.)
5.9 Lucrul cu visele in Gestalt. Abordarea multireferentiala a viselor. Stilul lui Perls. Stilul lui Fromm.

VI. Psihopatologie & Gestalt

6.1 Diagnostic si atitudini terapeutice. Perspective asupra starii de sanatate si boala. Diagnosticul, dintr-o perspectiva comparativa (DSM4, analiza jungiana, psihanaliza etc.)
6.2 Teoriile Gestalt aplicate in psihopatologie : teoria campului ; teoria sinelui ; principiul reglarii organismice; roata personalitatilor; frontiera-contact etc.
6.3 Gestalt aplicat in psihopatologie : tulburari nevrotice, tulburari psihotice, borderline, afectiuni psihosomatice, adictii s.a.

Obs : Se pot echivala orele de psihopatologie din programele universitare; ele reprezinta insa doar o parte din cerintele formative ale modulului "psihopatologie si Gestalt".

VII. Gestalt Aplicat (optiuni selective / formare continua)

7.1 Gestalt terapia in sedinte individuale. Procesul terapeutic in Grup. Comunitatea terapeutica.
7.2 Gestalt terapia de cuplu. Sexualitate si Gestalt.
7.3 Gestalt terapia aplicata la copii, adolescenti si familie. Copilul si rusinea.
7.4 Gestalt terapia aplicata in pedagogie. Gestalt si responsabilitate academica.
7.5 Gestalt terapia aplicata in organizatii si intreprinderi.
7.6 Gestalt si responsabilitate sociala. Gestalt si responsabilitate ecologica.
7.7 Gestalt, religie si dezvoltare spirituala.

VIII. Etica & Deontologie

8.1 Coduri etice relevante (EAP, EAGT etc.). Organizatiile relevante - nationale, europene, internationale - de acreditare.
8.2 Aspecte legislative legate de practica profesionala.

IX. Abordari Interdisciplinare & Noi Dezvoltari (formare continua)

9.1 Conexiuni intre Gestalt si alte discipline (neurostiinte, stiinte cognitive, psihomedicina, medicina complementara etc.).
9.2 Noi teme si câmpuri de aplicatie / dezvoltare a Gestalt terapiei.


III. Practica sub Supervizare : min. 150h + 400h

I. Experienta Practica : min. 400h

In mod obisnuit, experienta practica se extinde pe minimum 2 ani si este de cel putin 400 de ore. Ea se desfasoara fie in cadrul unei institutii de sanatate sociala sau mentala sau echivalent, fie ca practica privata cu pacienti / clienti individuali, grupuri, cupluri, familii etc. - de preferat o combinatie intre aceste categorii.

II. Supervizarea : min. 150h

Supervizarea este o parte foarte importanta a programului de formare. Supervizarea este vazuta ca un proces in timp, esential in formarea Gestalt terapeutilor. Terapeutul aflat in formare va avea supervizare, cel putin la fiecare 4 sedinte cu pacientul / clientul si, pentru continuitate, este recomandat sa lucreze cu acelasi supervizor minimum 1 an.

Se recomanda ca cca. 1/3 din supervizare sa fie facuta individual, iar cca. 2/3 in grup mic. Supervizorul va avea grija sa existe suficiente cazuri discutate in grup.


( 4 ) Preferinte Personale : 50 h

Aceste ore sunt facute in domeniul Gestalt terapiei si ar trebui sa incurajeze experienta diferitelor stiluri de lucru in Gestalt. Prin urmare, schimburile de studenti cu alte institute europene sau internationale acreditate sunt binevenite.

Acestea sunt ore de contact. Pot fi facute odata cu programul formativ sau dupa acesta. Comisia pentru Formare trebuie sa aprobe aceste ore. Atunci când este posibil, SGTR va aproba programul in cauza (congres, seminar, workshop etc.), stabilind dinainte numarul de ore certificate. Trebuie sa existe un document / o declaratie scrisa pentru aceste ore.


( 5 ) Formare Continua : min. 100h in 5 ani

Este de la sine inteles ca formarea nu se termina odata cu incheierea programului formativ. Este necesar sa existe anumite dezvoltari ulterioare suplimentare in cadrul profesiei. Certificatul de Gestalt terapeut, eliberat de Comisia Profesionala a SGTR, va fi reinnoit la fiecare 5 ani. in acesti 5 ani, terapeutii trebuie sa participe la 100 de ore de formare continua, distribuite astfel :

(1) 20 h de supervizare ;
(2) 30 h de congrese, seminarii, cursuri, workshopuri ;
(3) 50 h de intervizare si schimburi profesionale, participare intr-un grup de colegi abordand aspecte legate de propria activitate ca terapeut; activitate didactica in domeniul Gestalt terapiei; scrieri despre Gestalt terapie; activitate stiintifica. Pentru aceste activitati sunt necesare declaratii / documente scrise.
aa

A2. Standarde Formative Minime - Consiliere

Numar total de ore : 1000 ore, in minimum 3 ani, distribuite astfel :

I. Cunoastere de Sine & Terapie Personala min. 150 ore
II. Formare Teoretica si Aplicatie Clinica min. 400 ore
III.Practica sub Supervizare : Supervizare 150 ore + Experienta Practica 300 ore
IV.Formare Continua : min. 100 ore (in 5 ani)

Aceste puncte sunt explicate in cele ce urmeaza.


( 1 ) Cunoastere de Sine & Terapie Personala : min. 150 h

Cunoasterea de sine profunda si terapia personala sunt indispensabile pentru a lucra ca Gestalt consilier. Aceasta implica faptul ca viitorul practician se va expune el insusi, asemenea unui adevarat pacient, la metoda pe care intentioneaza sa o practice. Terapia personala se extinde pe parcursul mai multor ani (minimum doi) si este un proces continuu, care se desfasoara de o maniera regulata (saptamanal).Terapia personala se face cu gestalt terapeuti / consilieri acreditati. Pentru a gasi un psihoterapeut sau un consilier acreditat in metoda Gestalt consultati Lista Practicienilor.

Forme de lucru : (a) terapie individuala; (b) terapie individuala in grup mic (GTP); terapie individuala in grup de dezvoltare personala (GDP).

Este recomandat sa se impleteasca cele trei. minimum 36h sa fie facute in sedinte individuale si minimum 108h in grup mic.

Terapia personala facuta intr-o alta metoda, compatibila cu Gestalt terapia, poate fi echivalata doar cu acordul Comisiei pentru Formare si Acreditare (CF) si in cuantumul
stabilit de aceasta. In acest caz : (a) terapia nu va fi mai veche de 2 ani fata de inceperea programului; (b) vor fi facute cel putin 50 de sedinte cu un Gestalt terapeut.


( 2 ) Formare Teoretica & Aplicatie Clinica : min. 400h

Trebuie parcurse minimum 400h de formare, cu cel putin 2 formatori diferiti. Acestea sunt considerate a fi ore de contact. O ora de formare este reprezentata de 60' de contact intre formator si student sau grupul de studenti.

Maniera de lucru este interactiva : momentele de explorare teoretica alterneaza cu cele de experimentare directa si aplicatie practica imediata. Scopul formarii este triplu si vizeaza : (a) transmiterea de cunostinte teoretice; (b) slefuirea atitudinilor terapeutice ; (c) antrenarea si formarea abilitatilor si reflexelor specifice.

Forme de lucru : (a) atelier formativ (AF); stagiu formativ (SF); workshop (WS); ateliere centrate pe practicums (P); ateliere centrate pe eseu teoretic (E).

Atelierele formative, stagiile, workshopurile, seminariile si cursurile vor acoperi capitolele si temele cuprinse in curriculum.

CURRICULUM


I. Istoric & Radacini

1.1 Radacini, precursori : psihologie (Gestalt psihologia, psihologia umanista); filosofie (abordarea fenomenologica, existentialismul), stiinte sociale, fizica moderna (teoria campului, teoria sistemelor s.a.); psihoterapie (psihanaliza; psihologia analitica; psihodrama); spiritualitate orientala (Buddhism Zen, taoism s.a.) etc.
1.2 Fondatori si reprezentanti; gestalt terapia azi.

II. Cadrul Teoretic Fundamental

2.1 Perspectiva fenomenologica : realitate obiectiva si realitate subiectiva.
2.2 Teoria câmpului : organism si mediu; câmp intrapsihic, câmp relational; implicatiile teoriei câmpului etc.
2.3 Teoria gestalt : figura si fond, notiunea de gestalt, implicatiile teoriei gestalt etc.
2.4 Teoria self-ului : functiile self-ului - id, ego, personalitate, modul de mijloc etc.
2.5 Teoria contactului : ciclul contactului (pre-contact, angajare in contact, contact deplin, post-contact) si rezistentele (confluenta, proiectia, introiectia, retroflexia, deflexia, proflexia, egotismul, devalorizarea etc.); frontiera-contact etc.
2.6 Teoria paradoxala a schimbarii; reglarea organismica.
2.7 Notiuni fundamentale : awareness, constiinta, contact, frontiera-contact, proces, polaritati, aici si acum, aici si cum, experiment, ajustare creativa, responsabilitate etc.

III. Relatia Terapeutica

3.1 Specificul relatiei terapeutice in Gestalt consiliere. Starea de awareness.
3.2 Relatia consilier - client si relatia psihoterapeut - client, o abordare comparativa.
3.3 Atitudini yin : continere, acompaniere si suport. Atitudini yang : punere in actiune, alegere, frustrare pozitiva, diferentiere si limita, sens.
3.4 Transfer si contratransfer in consiliere. Tipuri de contratransfer : contratransferul "orb" si contratransferul "sintonic". Starea de awareness.
3.5 Aspecte etice ale relatiei terapeutice.

IV. Procesul Terapeutic

4.1 Cadrul terapeutic: elementele externe ale cadrului; elementele interne ale cadrului.
4.2 Ciclul contactului aplicat la dinamica sedintei / sedintelor : precontactul, intrarea in contact, contactul deplin, iesirea din contact, asimilarea.
4.3 Intelegerea profunda a situatiei clientului. Definirea problemei si "figura" terapeutica. Alegerea directiilor de lucru.
4.4 Experimentare practica directa, explorare cognitiva si dezvoltarea abilitatilor in cadrul practicums-urilor.
4.5 Aspecte legate de prima sedinta. Aspecte legate de incheierea procesului.

V. Metode & Tehnici

5.1 Dialog si atitudini terapeutice. Tehnici de dialog in gestalt consiliere : tehnici de baza si tehnici specifice.
5.2 Acompanierea clientului in gestalt consiliere.
5.3 Informarea clientului; conectarea la surse de cunoastere.
5.3 Punerea in actiune, experimentul terapeutic, jocul de rol, monodrama, psihodrama, lucrul cu polaritatile s.a.
5.4 Lucrul cu corpul : mobilizarea corporala, awareness corporal.
5.5 Lucrul cu emotiile : functia id, awareness emotional.
5.6 Restructurarea cognitiva : functia personalitate, awareness verbal.
5.7 Acompanierea viselor in consiliere.
5.8 Expresia artistica in Gestalt consiliere (art-terapie, joc cu nisip, basm etc.)

VI. Psihopatologia & Consilierea Gestalt

6.1 Diagnostic si atitudini terapeutice. Perspective asupra starii de sanatate si boala. Diagnosticul, dintr-o perspectiva comparativa (DSM4, analiza jungiana, psihanaliza etc.)
6.2 Teoriile Gestalt aplicate in psihopatologie : teoria campului ; teoria sinelui ; principiul reglarii organismice; roata personalitatilor; frontiera-contact etc.
6.3 Importanta diagnosticului in consiliere. Cooperarea interdisciplinara.
6.4 Acompanierea clientului cu tulburari psihotice, nevrotice, adictii, afectiuni somatice si psihosomatice si a familiei acestuia.

Obs : Se pot echivala orele de psihopatologie din programele universitare; ele reprezinta insa doar o parte din cerintele formative ale modulului "psihopatologie si Gestalt".

VII. Gestalt Consiliere Aplicata (optional)

7.1 Consilierea in grup si consilierea individuala. Comunitatile terapeutice.
7.2 Consilierea copilului, adolescentului si familiei.
7.3 Consilierea la vârste avansate.
7.4 Consilierea persoanelor cu nevoi speciale.
7.5 Gestalt consiliere si pedagogie s.a.m.d.

VIII. Etica & Deontologie Profesionala

8.1 Coduri etice relevante (EAP, EAGT etc.). Organizatii relevante - nationale, europene, internationale - de acreditare.
8.2 Aspecte legislative legate de practica profesionala.

IX. Abordari Interdisciplinare & Noi Dezvoltari (formare continua)

9.1 Conexiuni intre Gestalt consiliere si alte discipline.
9.2 Noi teme si câmpuri de aplicatie / dezvoltare a Gestalt consilierii.


( 3 ) Practica sub Supervizare : min. 150h + 300h

I. Experienta Practica : min. 300h

In mod obisnuit, experienta practica se extinde pe minimum 2 ani si este de cel putin 400 de ore. Ea se desfasoara fie in cadrul unei institutii de sanatate sociala sau mentala sau echivalent, fie ca practica privata cu pacienti / clienti individuali, grupuri, cupluri, familii etc. - de preferat o combinatie intre aceste categorii.

II. Supervizarea : min. 150h

Supervizarea este o parte foarte importanta a programului de formare. Supervizarea este vazuta ca un proces in timp, esential in formarea Gestalt terapeutilor. Terapeutul aflat in formare va avea supervizare, cel putin la fiecare 4 sedinte cu pacientul / clientul si, pentru continuitate, este recomandat sa lucreze cu acelasi supervizor minimum 1 an.

Se recomanda ca cca. 1/3 din supervizare sa fie facuta individual, iar cca. 2/3 in grup mic. Supervizorul va avea grija sa existe suficiente cazuri discutate in grup.


( 4 ) Formare Continua : min. 100h in 5 ani

Este de la sine inteles ca formarea nu se termina odata cu incheierea programului formativ. Este necesar sa existe anumite dezvoltari ulterioare suplimentare in cadrul profesiei. Certificatul de Gestalt terapeut, eliberat de Comisia Profesionala a SGTR, va fi reinnoit la fiecare 5 ani. in acesti 5 ani, terapeutii trebuie sa participe la 100 de ore de formare continua, distribuite astfel :

(1) 20 h de supervizare ;
(2) 30 h de congrese, seminarii, cursuri, workshopuri ;
(3) 50 h de intervizare si schimburi profesionale, participare intr-un grup de colegi abordând aspecte legate de propria activitate ca terapeut; activitate didactica in
domeniul Gestalt terapiei; scrieri despre Gestalt terapie; activitate stiintifica.
Pentru aceste activitati sunt necesare declaratii / documente scrise.


aa
B. Structura Modulara a Programului Formativ


Observatie : Diferitele module formative pot fi urmate atat succesiv cat si, intr-o anumita masura, in paralel, insa durata minima a programului este de patru ani pentru psihoterapie si trei ani pentru consiliere.


Modulul 1 : Cunoastere de Sine & Terapie Personala + Initiere in
Gestalt Terapie

Acest modul asigura terapia personala (partial sau integral) si, de asemenea, o initiere in Gestalt terapie.

El este deschis atat studentilor sau specialistilor care intentioneaza sa se formeze in Gestalt, cat si persoanelor care doresc sa participe la grupuri de dezvoltare personala sau sa inceapa o terapie personala, individuala sau in grup, sau sa participe la un workshop ori atelier formativ pe o anumita tema.

Forme de lucru : terapie individuala (TI); grup mic de terapie personala (GTP); grup de dezvoltare personala (GDP) + ateliere formative de initiere in gestalt terapie (AF); workshop (WS).

Terapie Individuala (TI) : durata unei sedinte 50' - 75' ; frecventa obisnuita : 1 - 2 sedinte / saptamana.

Grup de Dezvoltare Personala (GDP) : format din 10 - 12 persoane ; durata unei sedinte: 3 ore; frecventa : 1 sedinta / saptamana. O ora terapeutica = 90' in GDP. Se lucreaza in module de cate 12 sedinte; fiecare modul dureaza cca. 3 luni si totalizeaza 36 de ore. Programul standard anual include, de obicei, trei grupuri : GDP ianuarie - aprilie ; GDP aprilie - iulie ; GDP septembrie - decembrie.

Grup mic de Terapie Personala (GTP) : format din cca. 6 persoane ; durata unei sedinte : 3 ore ; frecventa : 1 sedinta / saptamana. Se lucreaza in module de cate 12 sedinte; fiecare modul dureaza cca. 3 luni si totalizeaza 36 de ore. Programul standard anual include, de obicei, trei grupuri : GTP ianuarie - aprilie ; GTP aprilie - iulie ; GTP septembrie - decembrie.

Atelier Formativ (AF) si Workshop (WS) : sunt prezentate in cadrul Modulului 2.


Selectia pentru Modulul 2 :

Se realizeaza pe tot parcursul modulului 1. Conditiile preliminare de admitere sunt in conformitate cu reglementarile europene si nationale in vigoare (diploma de licenta in domeniul stiintelor socio-umane / diploma de licenta in domenii conexe + examenele de diferenta prevazute de lege).

Criterii specifice de selectie : o buna maturitate generala; constientizarea propriilor resurse, nevoi si limite; atitudini terapeutice; abilitati specifice: intelegerea profunda a situatiei clientului, ascultare calda si empatica, implicare personala controlata, responsabilitate, creativitate, spontaneitate, flexibilitate, dinamism, interes pentru Gestalt terapie s.a.


Modulul 2: Formare Teoretica & Aplicatie Clinica

Acest nivel asigura formarea teoretica si tehnica de baza in Gestalt terapie si, de asemenea, o aprofundare a terapiei personale.

Este deschis exclusiv persoanelor care urmeaza sa se formeze ca psihoterapeuti, consilieri sau psihologi clinicieni in domeniul Gestalt Terapiei si care au trecut printr-un proces de selectie.

Forme de lucru : ateliere formative (AF); stagii formative (SF); workshop (WS); practicums (P); eseu teoretic (E) + stagiu clinic (SC) + terapie individuala (TI); grup de terapie personala (GTP).

Atelier Formativ (AF) : numar de participanti: 12 - 24 persoane; se lucreaza intensiv, 8 - 10 ore / zi, de obicei in week-end (sambata & duminica sau doar sambata), frecventa fiind variabila : un week-end la fiecare doua luni sau un week-end pe luna. Se pot organiza si ateliere punctuale, centrate pe diferite teme (ex: tehnici de dialog s.a.)

In structura AF sunt incluse : (a) momente de prezentare si explorare teoretica - intr-o maniera interactiva ; (b) momente de experimentare practica - se lucreaza in grupe de trei sau patru studenti (terapeut, pacient si unul sau doi observatori / supervizori) ; (c) momente de proces terapeutic real - formatorul lucreaza cu unul dintre participati o secventa completa de terapie (cca. 45' - 60', se parcurg etapele de precontact, intrare in contact, contact deplin, asimilare) ; (d) momente de feed-back - sunt esentiale si intervin dupa fiecare secventa de lucru. Tematica AF este cuprinsa in Curriculum.

Workshop (WS) : numar de participanti : circa. 18 - 36 persoane; se lucreaza intensiv, 6 - 10 ore / zi, in week-end sau in workshop rezidential, mai multe zile consecutiv, in perioada de vacanta (de obicei, la inceputul lunii august), intr-o locatie situata intr-un cadru natural ; workshopul este centrat pe diferite teme ; momentele in care se lucreaza cu grupul reunit alterneaza cu cele in care se lucreaza pe subgrupe ; se poate lucra si in paralel cu subgrupe aflate la niveluri diferite ; structura este similara cu cea a atelierului formativ. Tematica WS este cuprinsa in Curriculum.

Practicum (P) : Un practicum este o secventa de lucru care se desfasoara intre un student, care isi asuma conditia de terapeut, si un alt student, care isi asuma conditia de client. Nu este un joc de rol, ci este o secventa de proces terapeutic real, in care clientul vine cu o problema reala, pe care alege sa o lucreze cu un coleg din grup. Formatorul supervizeaza "la cald" intreg procesul, iar grupul asista si in final da feed-back.

Este un instrument didactic deosebit de eficient, care ne permite sa lucram intr-o maniera profunda si individualizata cu fiecare student. Destul de important e si faptul ca valoarea didactica a practicumului ramane aceeasi, indiferent daca terapeutul duce procesul pana la capat intr-o maniera fluida sau daca experimenteaza dificultati, blocaje si inevitabile fenomene de contratransfer (asupra carora va lucra impreuna cu formatorul); invatam in egala masura din constientizarile care apar in orice tip de situatie.

Practicumurile sunt incluse in structura atelierelor si workshopurilor sau pot fi organizate ateliere axate exclusiv pe aceasta forma de lucru.

Eseu Teoretic (E) : Este in primul rand un instrument formativ, care incearca sa faciliteze procesul de asimilare a metodei (ultima etapa din ciclul contactului). Consta intr-o lucrare scrisa, de 20 - 30 de pagini, alcatuita de-a lungul a trei axe care se impletesc : (a) metoda Gestalt ; (b) tema aleasa ; (c) experienta personala. Sunt stimulate schimburile cu colegii si cooperarea si, de asemenea, asumarea responsabilitatii de a scrie (sau responsabilitatea academica).

Stagiu Clinic (SC) : Se desfasoara intr-un spital de psihiatrie sau alta institutie de sanatate mentala si implica lucrul cu persoane cu tulburari psihice diverse. Se adreseaza celor care fie nu au facut un stagiu similar in cadrul facultatii, fie au un numar insuficient de ore, fie doresc sa-si reimprospateze cunostintele si experienta in acest domeniu. Se organizeaza module cu durata de 50 de ore (36 ore practica clinica + 14 ore supervizare / intervizare). Stagiul clinic poate fi urmat si pe parcursul modulului 3.

Formele de continuare a terapiei personale, in cadrul modulului 2, Terapie Individuala (TI) si Grup mic de Terapie Personala (GTP) sunt prezentate in cadrul Modulului 1.


Selectia pentru Modulul 3 :

Se realizeaza pe tot parcursul modulului 2. Exista o evaluare globala a evolutiei candidatului pe tot parcursul modulului 2 si o evaluare punctuala finala, de-a lungul a cinci axe :

(a) evolutia in cadrul procesului de terapie personala (sesizata in cadrul atelierelor, pentru ca terapeutul personal nu participa la procesul de evaluare);

(b) evolutia in cadrul atelierelor formative, in mod specific in cadrul practicum-urilor;

(c) experienta in practica clinica anterioara (daca exista);

(d) gradul de asimilare a metodei evidentiat in materiale personale scrise : eseu teoretic,
activitate publicistica s.a.;

(e) asumarea principiilor ghidului etic.


Modulul 3 : Practica sub Supervizare

Acest modul asigura integrarea si aplicarea in practica a elementelor specifice metodei, dobandite in etapele anterioare, si incurajeaza dezvoltarea stilului personal. Continua aprofundarea terapiei personale si atelierele formative.

Forme de lucru : supervizare individuala; supervizare in grup mic; supervizare in cadrul unor stagii cu supervizori invitati, acreditati pe plan international / european.

Supervizare Individuala (SI) : durata unei sedinte 50' ; frecventa : o sedinta / saptamana sau o sedinta / doua saptamani + sedinte suplimentare ori de cate ori este nevoie.

Supervizare in Grup (SG) : grup format din cca. 6 - 8 persoane ; se lucreaza de obicei vinerea sau in week-end ; frecventa : o sesiune lunar sau bilunar; o secventa de lucru are durata de min. 45' + 15' feed-back / participant.

Studiu de Caz (SC) :

Evaluarea pe parcursul acestui modul este: o evaluare globala, de-a lungul intregului proces de supervizare; o evaluare finala, bazata pe sustinerea unui material personal de tip studiu de caz; la care candidatul poate adauga, pentru a-si sustine aplicatia, prezentarea oricaror lucrari sau contributii personale : articole, publicatii, inregistrari etc.


Modulul 4 : Formare Avansata / Formare Continua

Programele de la punctele (a) si (b) pot fi urmate succesiv sau in paralel, dupa terminarea perioadei de practica sub supervizare sau in paralel cu aceasta, mai ales incepand cu al doilea an.


(a) Formarea Formatorilor, 150h + 25h hypervizare

(1) minimum 150 de ore de lucru supervizat cu studenti aflati in formare, constand indeosebi in sesiuni de coordonare si supervizare de practicums sau sesiuni cu caracter formativ pe o anumita tema.

(2) minimum 25 de ore de co-supervizare si / sau hypervizare (supervizarea supervizarii) a activitatii de la punctul (a), cu un supervizor senior.


(b) Formarea Supervizorilor, 50h + 25h hypervizare

a. Formare teoretica-aplicativa, 50h

Curriculum :

a. Specificul procesului de supervizare in Gestalt terapie. Ciclul contactului aplicat la dinamica sedintei de supervizare; starea de awareness; modurile de functionare ale self-ului.

b. Distinctii esentiale : procesul terapeutic, procesul formativ, procesul de supervizare.

c. Relatia supervizor - terapeut - client. Transfer si contratransfer in procesul de supervizare. Contratransferul incrucisat. Transferul si contratransferul terapeutului. Contratransferul supervizorului.

d. Supervizarea individuala si supervizarea in grup: avantaje specifice.

e. Tipuri de supervizare : supervizarea directa, supervizarea indirecta, relatarea sedintei, inregistrarile audio-video, supervizare practicums etc.

f. Sensul procesului de supervizare. Posibilele erorile ale supervizorului.

b. Supervizarea supervizarii, 25h

Minimum 25 de ore de co-supervizare si / sau hypervizare (supervizarea supervizarii) a activitatii de la punctul (a), cu un supervizor senior.


(c) Formare Continua : Practica Psihoterapiei si Consilierii

Workshop anual axat pe explorarea unor teme esentiale, integrarea noilor dezvoltari din cadrul metodei si a domeniilor conexe, abordari interdisciplinare, schimburi profesionale cu colegi. Se adreseaza oricarui psiholog clinician, psihoterapeut sau consilier, indiferent de treapta de specializare, care doreste sa obtina cele min.10 credite anuale de formare profesionala continua.

Tematica aleasa vizeaza :

(a) aprofundarea unor teme esentiale: diagnosticul, dintr-o perspectiva comparativa; awareness si contratrasferul terapeutului, lucrul in camp si utilizarea terapeutica a contratransferului; procesul terapeutic si modul de mijloc; etapa de asimilare; procesul de supervizare etc.

(b) noi dezvoltari in cadrul metodei; experimentarea diferitelor stiluri de lucru specifice anumitor scoli / institute ; noi dezvoltari in procesul de supervizare; noi tehnici dezvoltate sau asimilate in campul gestalt terapiei etc.

(c) aplicarea metodei Gestalt in contexte specifice; spre exemplu : aspecte particulare legate de acompanierea bolnavului terminal si consilierea familiei acestuia; aspecte particulare legate de psihoterapia si consilierea clientilor cu tulburari psihotice si consilierea familiilor acestora; specificul interventiei in perioada pre- si postoperatorie; psihoterapia si consilierea copilului, adolescentului si familiei din perspectiva teoriei campului; aspecte culturale implicate in procesul terapeutic etc.

(d) abordari interdisciplinare : neurostiintele si gestalt terapia, etnopsihiatria si gestalt terapia, pedagogie si gestalt, psiho-medicina si gestalt terapia; stiintele cognitive si gestalt terapia etc.

(e) alte teme sau modalitati de lucru relevante pentru formarea continua.


Acest Program Formativ isi poate modifica si imbunatati structura si continutul, in scopul ameliorarii procesului didactic, cu conditia ca noile modificari sa respecte standardele europene si nationale.
facultati psihologie,formari,workshopuri,cabinete psihologice
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one